Veelgestelde vragen

Waarom ketose?
Er bestaan tot op de dag van vandaag nog altijd veel misverstanden over het ketogeen dieet. Simpelweg is ketose de metabolische toestand van je lichaam wanneer je een dieet consumeert bestaande uit veel vet, medium eiwit en een laag aantal koolhydraten. Ketonen worden geproduceerd wanneer je lichaam over gaat van glucose verbranding (suiker) op vet verbranding. De 'staat van ketose' is dus een status van vet verbranding. Dit is een volledig natuurlijke staat waar de mensheid het overgrote deel van het evolutionaire bestaan op heeft gefunctioneerd.

Kortom, ketose kan worden gezien als een alternatieve energiebron. Steeds meer onderzoek wijst uit dat deze vorm van energievoorziening voor spieren, hart, lever en hersenen voorkeur hebben boven een koolhydraat rijk dieet. In ketose krijg je dus energie van je lichaamsvet evenals het vet uit je dieet. Buiten de voor de hand liggende voordelen van gewichtsoptimalisatie heeft het ook voordelige effecten op je metabolisme, cognitie, prestaties en het tegen gaan en verminderen van ontstekingen en veroudering.

De lijst met voordelen van ketose is groeiende naarmate onderzoek volgt. Dit zijn enkele van de meest in het oog springende voordelen:
- Controle over honger
- Moeiteloos gewichtsverlies en -behoud
- Mentale scherpte
- Diepe slaap
- Stabiele bloedsuiker waarden en insulinegevoeligheid
- Lage LDL cholesterol (slecht)
- Hoge HDL cholesterol (goed)
- Meer energie
- Verhoogde seks drive
- Sterker immuunsysteem
- Langzaam ouder worden
- Verbeteringen in bloedsamenstelling
- Sterker geheugen
- Sneller herstel na inspanning
- Minder stemmingswisselingen

Hoeveel koolhydraten kan ik maximaal nemen om in ketose te blijven?
Deze vraag is moeilijk te beantwoorden omdat ieder persoon een verschillend koolhydraat tolerantie niveau heeft. Met name (top)sporters kunnen in ketose blijven met misschien wel 100 gram koolhydraten per dag. De meeste personen zullen echter minder dan 50 koolhydraten moeten eten, zeker wanneer het metabolisme hier nog niet op is aangepast. Het is daarbij belangrijk om regelmatig je ketonen waarden te meten om te zien hoe je lichaam reageert op bepaalde macronutriënt verhoudingen.

Ik ben net gestart met het keto dieet en voel me erg moe, is dit normaal?
Je lichaam heeft een bepaalde tijd nodig om over te gaan op vetten. Dit kan zeker in de beginfase een aantal nadelige effecten hebben. Futloosheid en een gebrek aan scherpte kan de eerste dagen of zelfs weken optreden. Daarnaast kun je in deze periode slechte adem ervaren. Het lichaam slaat een hoop gifstoffen op in vet en wanneer deze vetten verbrand worden moet de lever deze stoffen verwerken. Dit is een tijdelijke fase en is het meer dan waard om doorheen te gaan. Wanneer je systeem is aangepast zal de moeheid en de slechte adem verdwijnen en komt de scherpte helemaal terug. Mocht de moeheid aanhouden dan kan dit ook aan de zoutinname liggen. De meeste mensen hebben bij een keto  dieet zo'n 5-7 gram zout nodig iedere dag.

Moet ik nou altijd in ketose blijven om de voordelen ervan te ervaren?
Niks is perfect, dus ook ketose niet. Wanneer je maandenlang extreem laag gaat in koolhydraten loop je het risico dat je cortisolwaarden omhoog gaan en spier gaat afbreken voor glucose voor de hersenen. Je kunt deze symptomen herkennen aan droge ogen en wanneer je kwaliteit van slaap achteruit gaat. Cyclisch in- en uit ketose gaan kan dan ook voordelen hebben, met name omdat sommige cellen beter functioneren op ketonen (neuronen) en anderen beter op glucose (myeline herstel). Het kan daarom gunstig zijn om milde ketose aan te houden zonder je koolhydraten volledig omlaag te brengen. Dit kan bijvoorbeeld met MCT olie of met exogene ketonen. Deze worden namelijk direct in de lever opgenomen en direct verwerkt. De glycogeenvoorraad wordt daarbij 'gedumpt' en je kunt heel snel in ketose raken, zelfs al zijn koolhydraten aanwezig.

Is er een correlatie tussen het meten van ketonen in de adem en het bloed? Correlatie tussen bloed ketonen (beta-hydroxybutyraat - BHB) en adem ketonen (acetone - BrAce) bestaat alleen in bepaalde gecontroleerde situaties. Bijvoorbeeld bij een sample die niet aangepast is aan een laag koolhydraatdieet en 12+ uur geen voeding neemt. Meestal is er geen directe correlatie tussen ketonen in de adem en het bloed. Dit komt omdat aceton continu het lichaam verlaat via de adem en een klein deel wordt afgebroken in de lever. Daarmee is het een real-time indicator van de ketonen. Er wordt geen buffer opgebouwd. BHB bloed ketonen daarentegen, wordt gevormd van het overtollig acetoacetaat en wordt gebufferd in het bloed en is het resultaat van tijd en ketose. BHB kan ook terug gevormd worden tot acetoacetaat en gebruikt worden als energievorm. Deze verschillen maken het onmogelijk om te spreken over een correlatie tussen ketonen in de adem en het bloed. Je kunt het dus zo zien: als je een hoge ketonenwaarde in je adem meet, zul je sneller een hoge concentratie BHB krijgen.

Hoe kan ik met de Ketonix meten of ik in ketose ben?
Een indicatie tussen de 4 en 30 PPM geeft aan dat je in ketose bent. Zie onderstaand schema ter referentie.

Ketonix PPM

 
Zijn er wetenschappelijke artikelen die het gebruik van een ademmeter ondersteunen?
Er wordt steeds meer onderzoek gedaan die laten zien dat adem metingen minstens zo betrouwbaar zijn als andere methoden. Onderstaand zijn enkele links naar onderzoeken:
 
Heeft ketose een negatieve invloed op mijn fysiek presteren?
Wanneer men echt gewend raakt om ketonen als voornaamste energiebron te gebruiken, voldoende elektrolyten neemt in de vorm van kalium en natrium, en een juiste eiwitinname hoeft er geen nadelig effect te zijn. Er kunnen zelfs voordelen zijn. Zie onderstaand de link naar het onderzoek:
Een ketogeen dieet in combinatie met krachttraining leidt bij mannen tot een sterkere verhoging in testosteron en vet vrije massa dan een standaard koolhydraatrijk dieet.
Sale

Niet Beschikbaar

Uitverkocht