Vergeet watervasten, probeer het vasten imitatie dieet!

Het vasten imitatie dieet of 'Fasting Mimicking Diet', afgekort FMD, is een uitstekend alternatief voor het zeer heftige watervasten. Onlangs heb ik de ProLon FMD afgerond, hierbij leg ik kort uit wat het is en hoe mijn ervaring geweest is. De ProLon FMD is een uitgebalanceerd programma dat 5 kleine doosjes bevat, één voor elke dag. Deze doosjes bestaan uit energie repen, soepen, snacks, drank en supplementen, opgeteld zo’n 700-800 caloriën per dag. Het programma is zeer laag in eiwitten en het grootste deel van de macronutriënten bestaat uit koolhydraten. Professor Valter Longo heeft het programma zodanig samengesteld dat de nadelige effecten van enkel water vasten worden geminimaliseerd, maar de positieve effecten behouden blijven. ProLon is een non-profit organisatie en alle opbrengsten gaan terug in nieuw onderzoek.

ProLon FMD

De 5-daagse FMD is bedacht met de volgende doelstellingen:

  1. Om voldoende caloriën te bevatten voor veilig gebruik buiten een medische kliniek.
  2. Om een variëteit aan voeding te bieden waar iedereen van kan genieten.
  3. Om 100% veganistisch te zijn.
  4. Om net zo effectief te zijn als water vasten, zo niet effectiever.

Positieve effecten
De FMD voorkomt veroudering door middel van de volgende processen:

  • Het switchen van cellen naar anti-veroudering modus.
  • Het promoten van autofagie, het afbreken en regeneren van het binnenste deel van de cel.
  • Vervanging door nieuw gegenereerde, functionele cellen in vele organen en systemen vanuit geactiveerde stamcellen waarvan de aanmaak verhoogd is gedurende FMD.
  • Het overgaan op ketose en een staat van vetverbranding die nog lang na de FMD aanhoudt. Dit is waarschijnlijk als gevolg van epigenetische verandering in DNA en eiwitten dat aan DNA bindt.

Daarnaast is aangetoond dat de FMD leidt tot gewichtsverlies, een verhoging in spiermassa, een verlaagde bloeddruk, verlaagd cholesterol, een verlaging in IGF-1 (gerelateerd aan risico op kanker), een verlaging in CRP (gerelateerd aan risico op cardiovasculaire aandoeningen), en een verhoging in de aanmaak van stamcellen tijdens en na de FMD. De verschillen zijn hierbij groter voor testpersonen die zich in de risicogroep bevinden. Daarnaast rapporteren mensen een meer gloeiende, jongere huid, een sterke mentale focus en groter gemak om overconsumptie na afloop van het dieet te voorkomen.

De FMD is niet geschikt voor:
- Zwangere vrouwen
- Mensen met ondergewicht of een lage BMI
- Mensen boven de 70 – tenzij in zeer goede gezondheid verkerend
- Mensen met lever- of nieraandoeningen

Valter Longo raadt aan dit programma 1 keer per 6 maanden te volgen voor de gezonde individu, oplopend tot eens per 1-3 maanden voor mensen met risicofactoren op het gebied van diabetes, kanker,Shake cardiovasculaire of neurogerelateerde aandoeningen. Dat gezegd hebbende, het FMD is waarschijnlijk het klinisch meest geteste programma en sowieso effectief bewezen. Het is niet uitgesloten dat andere varianten hierop mogelijk zijn. Hoe en hoe lang het meest ideale vastenprogramma er uit ziet blijft voorlopig een vraagteken, maar feit is dat dit programma gemakkelijk te bestellen en gebruiken is en bovendien goed vol te houden. Tot slot is het van belang niet te vergeten dag 6 weer voorzichtig op te bouwen. Ook hier wordt aangeraden om via shakes of soep gestaag weer terug te gaan naar je oude dieet. 

Eigen ervaring
Met het consumeren van zo'n 750 caloriën verspreid over de dag in 3 maaltijden was het honger gevoel bij mij nauwelijks aanwezig. Gedurende dag 1 en 2 had ik last van lichte hoofdpijn, wat ook te maken kan hebben met de onthouding van caffeïne gedurende deze periode. Ik heb de luxe gehad dit programma te kunnen volgen in een vrije periode en een rustige omgeving. Bovendien heb ik het programma samen met mijn moeder gevolgd. Gedeelde smart is halve smart! Men geeft aan dat dag 3 over het algemeen het zwaarste is, maar dat leek bij mij op dag 4 pas in te zetten. Toch een bepaalde begeerte om te eten, die ook voornamelijk gebaseerd op zekere gewoonten. Dat brengt het vasten ook een beetje terug naar de tradities van vasten die gebouwd zijn op bewustwording en bezinning. Dit is natuurlijk heel persoonlijk en zal iedereen op zijn of haar eigen manier ervaren.

Tot slot een overzicht van mijn meetwaarden in ketose gemeten met de Ketonix ademmeter. Hoewel de waarden na de eerste dag iets omhoog schieten raak je gedurende dit programma niet in extreme ketose, gezien de koolhydraten die je bij iedere maaltijd nuttigt. Je schiet echter snel in milde ketose en blijft hier vervolgens de volle 5 dagen in.

Zie onderstaand de aceton waarden gemeten met de Ketonix 2 maal daags.

Keto waarden

Heb je persoonlijk ervaringen of opmerkingen met betrekking tot het vasten imiterend dieet laat dan vooral hier onder een berichtje achter!

 

 


Laat een bericht achter

Let op, berichten moeten worden goedgekeurd voordat ze geplaatst worden

Sale

Niet Beschikbaar

Uitverkocht